Metaversumi on tulevaisuus

Päivitetty viimeksi: 9.11.2022

Metaversumi on tulevaisuus

Metaversumi on käsitteenä monelle vielä uutta. Se tarkoittaa lyhyesti sanottuna todellisen maailman, Internetin ja virtuaalisen maailman yhdistymistä. Metaversumia voidaan pitää eräänlaisena Internetin jatkajana. Voidaan ajatella esimerkiksi virtuaalisia tiloja, joissa ihmiset voivat käydä, jakaa ja luoda erilaisia kokemuksia ilman, että ovat todellisesti samassa fyysisessä tilassa. Näistä erilaisista kokemuksista ja virtuaalisista tiloista kerromme tässä artikkelissa.

Metaversumi vie nykyteknologian ja Internetin käytön astetta pidemmälle. Se mahdollistaa virtuaalisten palveluiden käytön tavalla, joka ei ole ollut aiemmin mahdollista. Aihe on tuttu lähinnä sci-fi -elokuvia katsoneille, mutta tällä vuosituhannella käsite on muuttunut entistä todellisemmaksi. Lue eteenpäin, jos haluat tietää, mikä metaversumi on ja miten sitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää arjessa.

Metaversumin kehittely

Metaversumista alettiin puhumaan, kun Facebook ilmoitti syksyllä 2021 alkavansa muokkaamaan suositusta sosiaalisen median palvelusta metaversumia. Palvelu muutti nimensäkin Facebookista Metaksi. Palvelun perustaja Mark Zuckerberg kertoi aikeistaan palkata 10 000 osaavaa eurooppalaista työntekijää kehittämään metaversumia. Tuolloin ajatuksena oli tuolloin kehitellä toimiva metaversumiyhtiö viiden vuoden kuluessa. Toki maailmassa on myös muita tahoja, jotka osaltaan kehittävät metaversumia kaikkien saataville.

Facebook eli Meta osti VR-lasien kehittäjäyhtiön, Oculuksen, vuonna 2014. Niinpä ajatusta metaversumista on pystytty kehittelemään jo vuosia. VR-lasien avulla virtuaalimaailmaan pääsee astumaan ainutlaatuisella tavalla. Niiden avulla ympärille saadaan nopeasti tuotua vaikkapa verkkokauppa, josta tuotteita pääsee tilaamaan. Tai miltä kuulostaisi virtuaalinen kahvila tai muu tapaamispaikka, jossa voit sopia tapaavasi ystävän?

Metaversumia voitaisiin teoriassa käyttää joko omilla kasvoilla tai avatarilla. Avatarit ovat jo nykyään käytössä esimerkiksi videopuheluissa, sillä osalla palvelualustoista on mahdollista näyttää osallistujille oman kuvan sijaan oma avatar. Olemme siis käytännössä tutustuneet aiheeseen pikkuhiljaa jo vuosien ajan.

Palvelut metaversumissa

Metaversumi yhdistää todellisen maailman ja virtuaalimaailman saumattomasti yhteen. Kuvitellaan tilanne, jossa asiakas haluaa esimerkiksi pelata rulettia. Sen sijaan, että hän siirtyisi kasinosivustolle mobiililaitteellaan tai tietokoneella, voi hän pelata rulettia metaversumissa. Toisinsanoen hän voi astua sisään virtuaaliselle kasinolle, jossa pelit näyttävät olevan oikeasti ympärillä ja jossa voit kävellä pelisalista toiseen. Metaversumi kasinot tuntuvat asiakkaan näkökulmasta todellisemmalta ja mobiililaitteen katselemisen sijaan hän näkeekin kasinon virtuaalisesti ympärillään.

Toisena esimerkkinä voitaisiin pitää toimistolla käyntiä. Asiakas voisi astua sisään yrityksen virtuaaliseen toimistoon ja asioida asiakaspalvelijan kanssa virtuaalimaailmassa. Muita esimerkkejä voisi olla esimerkiksi ruoka- tai muiden tilausten tekeminen verkkokaupoista, moninpelien pelaaminen ystäväporukan kanssa tai kokousten pitäminen virtuaalisesti, virtuaalisessa tilassa. Tällaisiin virtuaalisiin tapaamisiin voisi osallistua myös silloin, kun fyysisiin tapaamisiin olisi muuten hankala päästä, esimerkiksi vaikkapa jalan loukkaamisen jälkeen. Metaversumissa eivät myöskään bakteerit tai virukset liiku.

Metaversumi voi siis tuoda palvelut entistä paremmin saataville. Niiden pariin on sekä erittäin mielenkiintoista että nopeaa siirtyä. Mietitään vaikka tilannetta, jossa kymmenien osallistujien odotetaan osallistuvan kokoukseen, joka pidetään tietyssä kaupungissa. Kokoukseen saapuu ihmisiä ympäri Suomen tai Euroopan. Jos kokous pidetäänkin virtuaalisesti metaversumissa, ei osallistujien tarvitse huolehtia matkoista.

Kirjallisuus ja elokuvat aiheesta

Ajatus metaversumista on kuitenkin ollut olemassa vielä pidempään. Neal Stephensonin vuonna 1992 julkaistussa kirjassa nimeltään Snow Crash kerrottiin virtuaalimaailmasta, jonka asukkaat olivat oikeille ihmisille kuuluvia avatareja. Myös muissakin tarinoissa on kerrottu vuosien varrella samankaltaisista metaversumeista. Esimerkiksi Ernest Clinen kirjassa nimeltään Ready Player One nuori mies viettää aikaansa virtuaalimaailmassa. Ajatuksena on, että virtuaalimaailmassa tienattua rahaa voi käyttää myös todellisessa maailmassa. Kyseisestä kirjasta on tehty myös elokuva.

Vaikka elokuva on aina elokuvaa, voi niitä katselemalla saada hyvää kuvaa siitä, millainen metaversumi voisi olla. Sen kehittely nykyteknologialla on täysin mahdollista ja koska virtuaalitodellisuus on jo kehitetty, on kehittely jo huikean pitkällä.

Metaversumi ja tulevaisuus

Metaversumi ja tulevaisuus

Kun metaversumin mahdollisuuksia lähdetään ajattelemaan, ovat ne käytännössä loputtomat. Se mahdollistaa hyvin laajasti niin asiakaspalvelutilanteet, maksutapahtumat, verkko-ostokset, mainostamisen, jopa virtuaalisen toimiston vuokraamisen.

Metaversumi tuo käytännössä jokaiselle sen käyttäjälle oman virtuaalisen identiteetin, joka vie nykyajan Internetin käytön aivan uudelle tasolle. Aihe kiinnostaa ja puhuttaa laajasti eikä ihme. Tulevaisuudessa ihmisille tuleekin eteen miettiä, millaisena he haluavat näyttäytyä virtuaalisessa maailmassa.

Tulevaisuus on metaversumin suhteen täysin avoin. Käytännössä mikä tahansa voi olla mahdollista. Sen kautta voisi jopa tehdä töitä. Tämä mullistaa nykyaikaisen ajatuksen etätöistä. Moni syystä tai toisesta kotona oleva miettii, miten saada rahaa kotoa käsin ja metaversumi voi olla tähän erittäin mielenkiintoinen ratkaisu.

Ari-Pekka

Ari-Pekka

Ari-Pekka tässä moi! Olen Toisin.fi -sivuston ylläpitäjä ja sisältöjen tuottaja. Minua erityisesti kiinnostaa nykyajan mahdollisuudet tehdä rahaa netissä ilman, että olisin aikaan ja paikkaan sitoutunut. Tykkään rakentaa nettisivuja, sijoittaa ja opiskella uusia asioita nettiliiketoimintaan liittyen.

Suosittuja artikkeleita