Verkko-ostoksia tehdään nykyisin todella paljon. Koronavuosina verkkokaupoissa alkoivat asioida nekin kuluttajat, jotka aiemmin tekivät ostoksensa mieluiten kivijalkaliikkeissä.
Vuonna 2021 verkkokauppa lisääntyi Suomessa edellisvuodesta peräti 13,2 %, ja liikevaihto oli 13,4 miljardia euroa. Verkkokaupassa ei siis ole kyse mistään pikkurahoista. Mutta miten kaikki nämä ostokset maksetaan?
Tässä artikkelissa perehdymme siihen, mitä maksutapoja suomalaiset mieluiten käyttävät verkko-ostoksia tehdessään. Tiedonlähteenä toimii Paytrailin raportti Suomen verkkokaupankäynnistä.
Ylivoimaisesti suosituin maksutapa on verkkopankki
Verkkopankki on suomalaisille tutuin ja mieluisin maksutapa. Noin 60 % suomalaisista käyttää sitä verkkokaupoissa aina, kun se on mahdollista. Tilastojen mukaan naiset valitsevat verkkopankin miehiä useammin.
Suurin syy verkkopankin suosiolle on varmastikin sen luotettavuus. Verkkopankissa maksaminen on turvallista, eikä ylimääräisiä kuluja yleensä veloiteta. Lisäksi verkkopankki toimii kaikissa verkkokaupoissa samalla tavalla, joten sen käyttäminen tuntuu vaivattomalta.
Verkkopankkimaksuilla on useita eri välittäjiä:
- Trustly
- Zimpler
- Brite
- Euteller
Tästä huolimatta käyttäjä ei tarvitse mitään muita tunnuksia kuin omat pankkitunnuksensa.
Verkkopankkimaksulla ostetaan etenkin vaatteita, mutta myös päivittäistavaroiden osuus on merkittävä. Lisäksi verkkopankin avulla ostetaan viihdettä ja erilaisia palveluita. Etenkin suoratoistopalvelut, kuten Netflix ja Spotify, ovat viime vuosina olleet valtavan suosittuja.
Verkkopankki on yleinen maksutapa nettikasinoilla, sillä ns. pay n play -kasinot eivät tarjoa mitään muuta vaihtoehtoa. Muun muassa Kasinot24.comin asiantuntijoiden mukaan ylivoimainen enemmistö verkon kasinoille tehdyistä talletuksista tapahtuu verkkopankilla Trustly-maksupalvelun kautta.
Perinteisellä rekisteröintilomakkeella toimivat kasinot tarjoavat paljon muitakin maksutapoja, mutta suomalaiset pelaajat alkavat olla jo tottuneet yksinkertaiseen verkkopankkitalletukseen, jonka yhteydessä pelitili luodaan automaattisesti.
Maksu- ja luottokorteilla on vakiintunut käyttäjäkunta
Kakkossijaa Suomen suosituimpien maksutapojen listalla pitävät vuodesta toiseen erilaiset maksu- ja luottokortit. Myös Prepaid-luottokortit ovat yleistyneet. Kansainvälisessä vertailussa tunnetuimmat luottokortit, kuten Visa ja Mastercard, päihittävät kaikki muut maksutavat.
Suomalaisista noin 43 % on käyttänyt luottokorttia verkkokaupassa. Korttimaksuja suosivat erityisesti yli 30-vuotiaat miehet.
Joillakin suomalaisilla on ollut huonoja kokemuksia luottokortin käyttämisestä ulkomaisissa verkkokaupoissa.
Useimmissa verkkokaupoissa maksaminen on kuitenkin täysin turvallista, jos käytössä on esimerkiksi:
- Verified by Visa
- MasterCard SecureCode
Näiden todentamispalveluiden ansiosta tietoturvariskit ovat erittäin vähäisiä. Kaksivaiheinen tunnistautuminen on tehokas tapa varmentaa maksajan henkilöllisyys.
Kuluttajan kannattaa huomioida se, että luottokortilla maksamiseen saattaa liittyä kuluja. Verkkokauppa saattaa napata itselleen pienen prosenttiosuuden, ja lisäksi luotolla maksamiseen liittyy aina luottokorko.
Osamaksulla ja laskulla maksetaan suuria ostoksia
Suomalaiset turvautuvat mielellään osamaksuun ja laskulla maksamiseen silloin, kun kyseessä on jokin suurempi ostos. Tämä on ymmärrettävää, sillä kalliimpien ostosten kohdalla tarvitaan usein pidempää maksuaikaa. Pienet ostokset sen sijaan maksetaan mieluummin kerralla pois.
Laskulla maksaminen tuntuu turvalliselta, koska tuotteita ei tarvitse maksaa etukäteen. Monet suomalaiset haluavat maksaa ostoksensa vasta sitten, kun ovat nähneet tuotteet ja todenneet ne hyviksi.
Verkkokauppojen kannattaa tarjota mahdollisuutta maksaa laskulla, sillä tilastojen mukaan se kasvattaa verkkokaupan keskiostosta. Ihmiset saattavat lisätä ostoskoriinsa varsinaisen ostoksensa lisäksi muitakin tuotteita, kun ne voi maksaa pidemmällä aikavälillä.
Suomen suosituin osamaksupalveluiden tarjoaja on Klarna, joka löytyykin useimpien verkkokauppojen maksutapavalikoimasta.
Verkkolompakot kasvattavat suosiotaan
Yhä useammat suomalaiset ovat hankkineet itselleen verkkolompakon. Nettilompakot ovatkin käytännöllinen ja turvallisuuden tunnetta lisäävä maksuväline.
Verkkolompakko toimii niin, että käyttäjä rekisteröityy ensin palvelun käyttäjäksi. Sitten verkkolompakkoon siirretään rahaa esimerkiksi verkkopankin kautta, ja sen jälkeen sitä voi käyttää maksuvälineenä.
Maksutavan suurin vahvuus on se, että käyttäjän ei tarvitse kertoa verkkokaupalle kaikkia henkilötietojaan. Yleensä verkkolompakkoon yhdistetyn sähköpostiosoitteen antaminen riittää. Yksityisyys onkin arvosteluja lukiessa esiin nouseva teema nettilompakoiden hyödyistä.
Erilaisia verkkolompakoita löytyy suuri joukko:
- PayPal
- Skrill
- Neteller
- ecoPayz
- MiFinity
- Jeton
Suomessa yleisimmin käytetty verkkolompakko on PayPal, jota käyttää 21 % suomalaisista.
Mobiilimaksupalvelut ovat nuorten suosiossa
Mobiilimaksaminen on yleistynyt huimaa vauhtia, kun kännykkä kädessä kasvaneet nuoret ovat varttuneet verkkokaupoissa viihtyviksi kuluttajiksi. Suosituimmat mobiilipalvelut ovat:
- MobilePay
- Pivo
- Google Pay
- Apple Pay
- Siru Mobile
Mobiilimaksupalveluiden käyttäminen on kätevää, sillä raha siirtyy paikasta toiseen nopeasti ja turvallisesti.
Laaja maksutapavalikoima on verkkokaupoille elintärkeä
Voisi kuvitella, että kun kuluttaja on löytänyt verkkokaupasta mieluisan tuotteen sopivalla hinnalla, hän ostaisi sen maksutavasta riippumatta. Näin ei kuitenkaan tutkimustiedon mukaan ole.
Paytrailin tietojen mukaan jopa 20 % peruuntuneista verkko-ostoksista jää tekemättä sen vuoksi, että ostaja ei voi käyttää haluamaansa maksutapaa. Kauppojen kannattaakin tarjota asiakkailleen mahdollisimman monta erilaista maksutapaa, jotta jokaiselle asiakkaalle löytyy sopiva vaihtoehto.
Juuri tästä syystä yhä useammat verkkokaupat tulevat todennäköisesti lähivuosina lisäämään mobiilimaksupalvelut ja kenties jopa kryptovaluutat maksutapalistoilleen. Nuoret aikuiset ovat verkkokaupoille merkittävä asiakasryhmä, joten heidän suosimiaan maksutapoja tullaan jatkossa käyttämään enemmän.
Yhteenveto
Suomalaiset tekevät vuosi vuodelta enemmän ostoksia verkossa. Verkkokaupan vuosittainen liikevaihto on nousussa, ja verkossa ostetaan niin tuotteita, palveluita kuin viihdettäkin.
Suomessa ehdottomasti suosituin maksutapa on verkkopankki. Sen osuus kaikista verkkomaksuista on jopa 80 %. Toiseksi suosituimpia ovat luottokortit, joita yli 40 % suomalaisista on käyttänyt verkkokaupoissa.
Verkkolompakot ja mobiilimaksupalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan. Niiden käyttäminen tuntuu turvalliselta, koska asiakkaan ei tarvitse kertoa henkilötietojaan verkkokaupalle.
Yllättävän monet valitsevat ostospaikkansa sillä perusteella, että heidän suosikkimaksutapansa on käytettävissä. Laaja ja monipuolinen maksutapavalikoima on siis verkkokaupoille ensiarvoisen tärkeä.