
Affilaite-markkinointi eli kumppanuusmainonta on loistava tapa tienata rahaa, koska silloin sinun ei tarvitse luoda tuotetta, sinun ei todellakaan tarvitse olla asiantuntija, sinun ei tarvitse toimittaa tuotetta, sinun ei tarvitse luoda myyntisivua eikä toimia asiakastukena. Sen sijaan voit keskittyä vain liikenteen lähettämiseen sivustolle saamani affiliatelinkin kautta. Tämä on hyvin yksinkertainen liiketoimintamalli ja se sopii monille henkilöille, jopa täysin aloittelijoille. Kuitenkin on muutamia seikkoja, jotka on hyvä tietää ennen kuin alkaa affiliate-markkinoijaksi.
Älä odota rikastuvasi yhdessä yössä
Mikäli olet vasta aloittamassa affiliate-markkinoijana, älä odota suurta menestystä liian nopeasti, sillä monet affiliatet ovat tehneet tätä useita vuosia, mutta heillä on edelleen vaikeuksia saada tuloja. En tarkoita, että sinun pitäisi olla asettamatta tavoitteita, vaan että on tärkeää olla kärsivällinen ja tehdä pitkäjänteistä työtä, jotta saat kunnon tuloksia. Tämä on liiketoimintaa, jonka tulot riippuvat siitä, kuinka paljon aikaa, vaivaa ja kärsivällisyyttä olet valmis panostamaan.
Älä yliarvosta tuotetta tai palvelua
Monet affiliate-sivuston perustajat mainostavat omia tuotteita ja palveluja, mutta on tärkeää, että niitä ei yliarvosteta, koska tämä vain kostautuu pitkällä aikavälillä. Muista, että tarvitset yleisöäsi enemmän kuin he tarvitsevat sinua, joten tarjoa arvokkaita resursseja, tietoja ja oivalluksia, jotka auttavat heitä ratkaisemaan ongelmansa. Aloita rakentamalla oikea markkinarako, jaa johdonmukaisesti ilmaista sisältöä ja osallistu keskusteluun. Kun olet saanut liikennettä sivustollesi, luo tarjous, joka liittyy läheisesti siihen, mitä olet jo jakanut blogissasi tai verkkosivustollasi.
Älä myy epäolennaisia tuotteita tai palveluita
Yksi suurimmista virheistä, joita affiliate-markkinoijat tekevät toistuvasti, on yrittää myydä vierailijoilleen mitä tahansa sen sijaan, että tarjoaisivat korkealaatuisia tarjouksia, jotka sopivat hyvin kävijöiden haluihin ja tarpeisiin. Jos joku esimerkiksi etsii koiran talutushihnaa, hän ei osta joogatunteihin liittyvää tarjousta, koska se on täysin epäolennainen eikä vastaa hänen etsimäänsä. Ennen kuin yrität myydä vierailijoillesi jotain, varmista, että olet tehnyt tutkimusta ja myyt tarjouksia, jotka vastaavat tarkasti sitä mitä yleisösi etsii. Esim. deittisovellukset ja niihin liittyvä affiliate-sivusto ei voi markkinoida lainoja.
Älä jätä rahaa lojumaan
Monet affiliate-markkinoijat alkavat nopeasti mainostaa uutta tarjousta heti, kun se julkaistaan. Kuitenkaan he eivät pysty täysin optimoimaan ja edistämään myyntiä ennen tuotteen saatavuutta. Kannattaa siis ensin testata aloitussivusi, kuvasi, copysi ja mainostekstisi. Tämä ei välttämättä tarkoita viikkojen käyttämistä A/B-testien tekemiseen, mutta yritä ainakin jakaa testiä ennen kuin mainostat tarjousta laajemmin. Tämä antaa sinulle paremmat mahdollisuudet muuntaa enemmän vierailijoita ostajiksi, koska olet käyttänyt aikaa optimointiin. Tätä prosessia voidaan käyttää kaikissa verkkokaupan uusissa kampanjoissa, koska se toimii aina.
Ole aina valmis oppimaan

Yksi tärkeimmistä opetuksista on se, että oppiminen tai tiedon jakaminen ei lopu koskaan. Tämä toimiala muuttuu hyvin nopeasti; uusia trendejä ilmaantuu koko ajan, ja vanhat kuolevat nopeasti pois. Niin sanotut gurut siirtävät affiliate-sivustonsa eläkkeelle muutaman kuukauden välein vain käynnistääkseen uusia, joten sinun on oltava valmis hyödyntämään muutoksia ja käyttämään resursseja oppimiseen – omaksumaan affiliate-markkinoinnin blogikirjoituksia, haastatteluja ja tapaustutkimuksia matkan varrella.
Seuraa analytiikkamittareita
Ei ole mitään keinoa kasvattaa affiliate-sivustoa tai ansaita siitä enemmän, mikäli et tiedä kuinka monta kävijää vierailee sivustolla päivittäin ja mistä he tulevat. Siksi on tärkeää seurata analytiikkaa ja määrittää, mitkä markkinointikanavat tuovat eniten liikennettä, jotta tiedät, mihin keskittyä affiliate-tarjousten mainostamisessa.
Seuraa ainakin näitä mittareita:
- Kuukausittaiset käynnit ja yksittäiset päivittäiset vierailijat. Mitä enemmän vierailijoita sivustosi saa, sitä suuremmat mahdollisuudet myyntiin sinulla on.
- Kuinka paljon myyntiä sait tällä viikolla? Seuraa kunkin affiliate-tarjouksen tehokkuutta selvittääksesi, mitkä tarjoukset tuottavat parhaiten.
- Kuinka paljon ansaitsit jokaisesta tarjouksesta? On tärkeää seurata, kuinka paljon myyntiä kustakin affiliate-ohjelmasta syntyy, sillä jokainen julkaisija saa erilaisen palkkion saman tuotteen myynnistä. Tämä auttaa määrittämään, mikä affiliate-verkosto ja tuotteet tuottavat paremmin sivustollasi tai blogissasi, jotta voit tehdä parempia tarjouksia saadaksesi vielä enemmän myyntiä.
- Mikäli toimintakielesi on englanti, mistä maista vierailijat tulevat? Tämä mittari osoittaa, minkä maan vierailijat tuottavat paremmin, ja auttaa siten valitsemaan oikeat tarjoukset.