Olet saattanut kuulla puhuttavan affiliate-markkinoinnista eli kumppanuusmainonnasta, mutta et ihan tarkkaan tiedä, mitä kumppanuusmainonta oikein tarkoittaa.
Affiliate-markkinointi perustuu komissioperusteiseen myyntiin, eli sillä on mahdollisuus tienata helposti netin kautta. Sitä voidaankin verrata automyyntiin, jossa myyjä saa myymänsä auton hinnasta tietyn prosenttiosuuden tai valmiiksi määritellyn summan itselleen. Affiliate-markkinoinnissa tämä myynti vain tapahtuu digitaalisesti. Ja siksi se onkin kelle tahansa loistava passiivisen tulon lähde, ja sillä voi ansaita komissioita suosittelemalla tuotteita ja palveluita.
Katso meidän TOP 3 affiliate-verkot alta tai tutustu muihin sopiviin vaihtoehtoisiin.

Adservicen seurantajärjestelmä on erittäin tarkka ja joustava, ja se mahdollistaa konversioiden tarkan jäljityksen.

Daisyconilla on yli 100 ohjelmaa avoinna Suomessa ja yhteensä eri maissa kampanjoita on 1000+.

Adtractionista on tullut Pohjoismaiden suurin affiliate-verkosto niin liikevaihdoltaan kuin asiakasmääränkin osalta.
Komissiot määräytyvät seurantalinkkien avulla. Näitä seurantalinkkejä kutsutaan myös affiliate-linkeiksi. Linkkien avulla niin affiliate-markkinointiverkostot kuin bränditkin voivat seurata kuinka monta kertaa linkkiäsi on klikattu, tai kuinka monta ostoa brändi on saanut linkkisi kautta.
Myös alennuskoodit voidaan laskea affiliate-markkinoinniksi jos vaikuttaja saa myyntikomission niistä ostoista, joissa kuluttaja on käyttänyt vaikuttajan alekoodia tilausta tehdessään.
Tässä artikkelissa käydään läpi affiliate-markkinoinnin termistöä ja miten itse affiliate-markkinointi oikein toimii.
Mitä on affiliate-markkinointi ja kuinka se toimii?
Kumppanuusmainonnasta on erittäin kustannustehokas digitaalisen markkinoinnin muoto. Kumppanuusmainonnalla tarkoitetaan sen nimen mukaisesti mainontaa, jossa on kolme osapuolta. Osapuolina ovat yritys, vaikkapa verkkokauppa, joka haluaa mainosta tuotteilleen tai palveluilleen, kumppani joka haluaa mainostaa näitä sekä kumppanuusverkosto, joka mahdollistaa tämän kaiken. Tällaisia kumppanuusverkostoja, jotka kokoaa sekä mainostajat että julkaisijat yhteen, on Suomessa muun muassa Tradedoubler sekä Tradetracker.
Kumppanuusmainonta on suosittua, koska se on kustannustehokasta, tuloksellista ja kohdennettavaa. Kun vaikkapa bannerimainonnassa yritys maksaa mainoskumppanille näyttöjen tai klikkien mukaan koko kampanjan ajalta, kumppanuusmainonnassa yritys maksaa korvauksen vain lopullisten tulosten perusteella. Mainonnan hinta määräytyy siis vain tulosten mukaan ja se mistä maksetaan ja kuinka paljon, sovitaan jo kumppanuussuhdetta solmittaessa. Yleisimmin maksetaan klikeistä, liideistä tai myynneistä.
Jos vaikka yritys valmistaa tuotetta XY ja se liittyy mukaan johonkin tunnettuun kumppanuusverkostoon, jonka kautta löytyy yritykselle sopiva mainoskumppani. Kumppanilla on jo valmiina erittäin suosittu ja hyvin kohdennettu nettisivu, jonne hän laittaa affiliate-linkin, joka johtaa XY:tä valmistavan yrityksen nettisivuille. Asiakas ohjautuu yrityksen sivuille linkin kautta ja toteuttaa kumppanuusmainonnalle asetetun tavoitteen, eli ostaa jotain yrityksen nettikaupasta. Tällöin yritys maksaa kumppanille ennalta sovitun komission kiitokseksi siitä, että kumppani auttoi saamaan kaupat aikaiseksi.
Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmainonta (englanniksi Affiliate marketing) on markkinoinnin muoto, joka perustuu tulokseen ja jossa mainostaja maksaa julkaisijalle ainoastaan toteutuneista tavoitteista. Tällaisia tavoitteita ovat mm. verkkokauppaostos, rekisteröinti, yhteydenottopyyntö, ajanvaraus, uutiskirjeen tilaus tai klikki.
Affiliate-markkinoinnissa mainostaja päättää itse maksamansa komission, jolloin se on aina tuottavaa sekä mainostajalle itselleen kuin myös julkaisijalle. Mitä suurempi maksettu komissio on, sitä paremmin mainostaja varmasti löytää affiliate-markkinoijia mainostamaan tuotteitaan.
Mikä on mainosohjelma?
Mainosohjelma on mainostajan tarjoama affiliate-ohjelma, jonka avulla julkaisijat pääsevät hakemaan seurantalinkit ja muut mainosmateriaalit. Mainosohjelmaa hallinnoi affiliate-verkko, joka tarjoaa myös tekniikan seurata julkaisijoiden tuomia klikkejä ja myyntitapahtumia.
Affiliate-markkinointiin tarvitaan aina seuraavat osatekijät: julkaisija, mainostaja ja asiakas. Useimmiten mukana on vielä neljäskin osapuoli eli affiliate-verkosto.
Mikä on julkaisija?
Julkaisija on yritys tai yksityishenkilö, joka haluaa markkinoida tuotteita tai palveluita komissiota vastaan. Julkaisijana voi toimia monien erilaisten kanavien kautta. Alusta voi olla vaikkapa johonkin tiettyyn teemaan keskittyvä sisältösivusto tai blogi, sähköpostilistan tai Facebook-sivun ylläpitäjä, paljon kävijöitä haaliva Instagram-sivu tai sivusto, josta löytyy alennuskoodeja. Julkaisijan erilaisissa medioissa mainostetaan mainostajan verkkokauppaa tai tuotetta.
Mikä on mainostaja?
Mainostaja omistaa markkinoinnin kohteena olevan nettisivun, jossa on mahdollista ostaa tuotteita tai palveluita. Kun vierailija tulee näille sivuille affiliate-linkin kautta ja ostaa jotain, julkaisija saa tästä kaupasta provision. Provisiot voidaan määritellä monilla eri tavoilla.
Mikä on affiliate-verkko?

Affiliate-verkoston avulla niin julkaisija kuin mainostajakin pääsevät paljon helpommalla. Verkosto hoitaa laaduntarkkailun, seurannan sekä komissioiden maksun, joten molemmat affiliate-kumppanit voivat vain keskittyä tekemään omaa juttuansa.
Affiliate-verkosto on linkki mainostajien ja julkaisujen välillä, auttaen niitä löytämään toisensa. Julkaisijaa affiliate-verkon käyttäminen helpottaa tarjoamalla vaivattoman väylän teknisen tuen, seurantalinkkien ja mainosmateriaalien saamiseen. Mainostajalle verkosto tarjoaa mahdollisuuden hyvien julkaisijoiden löytymiseen ilman pitkällistä etsintää. Toimivia affiliate-verkostoja on monia ja niistä sinulle sopivin määräytyy sen kohdemarkkinan ja tuotteen perusteella. Halutessasi voit tehdä tilin vaikka jokaiseen verkostoon.
Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole. Affiliate-verkon miinuksena on komissio, joka luonnollisesti veloittaa tuotosta oman osansa hyvityksenä palveluidensa käyttämisestä. Affiliate-verkko veloittaa mainostajaa kun tavoitteet ovat täyttyneet ja maksaa julkaisijalle korvauksen, joka on ennalta määrätyn hinnoittelun mukainen. Eri verkostoilla on hieman erilaiset hinnastot, jonka mukaan komissiot maksetaan.
Lisäksi tarvitaan vielä yksi erittäin tärkeä tekijä eli asiakas, joka siirtyy julkaisijan mediasta linkin kautta verkkokauppaan ja tekee ostoksensa. Ilman asiakasta ei ole komissiotakaan, joten asiakas on todellakin kuningas.
Affiliate-markkinointi on varsin helppoa ja siinä verkkokauppias valitsee itselleen sopivan affiliate-verkon ja tarjoaa sitten erilaisille julkaisijoille tuotteitaan mainostettavaksi. Julkaisijat liittyvät verkkokauppiaan kampanjaan ja ilmaisevat halunsa esitellä kyseisen verkkokaupan tuotteita. Verkkokauppias voi tämän jälkeen hyväksyä tai hylätä julkaisijan liittymisen kampanjaansa.
Kun julkaisija on hyväksytty mukaan, hän alkaa tehdä sisällöntuotantoa, jolloin hän asettelee tekstiinsä tekstilinkkejä, joita pitkin asiakas siirtyy kyseisen verkkokaupan sivuille. Kun asiakas tekee verkkokaupassa ostoksia tai liittyy vaikkapa verkkokaupan sähköpostilistalle sovitun aikarajan sisällä, verkkokauppias maksaa affiliate-verkostolle toteutuneista tavoitteista.
Affiliate-verkostolla on käytössään seurantatekniikkaa, jonka avulla he saavat rekisteröityä kaikki asiakkaan suorittamat ostokset ja toimenpiteet ja näin osaavat laskuttaa verkkokauppaa oikein ja maksaa oikean summan julkaisijalle.
Suomen suosituimmat affiliate-verkot
Affiliate-verkostoja on olemassa paljon, mutta on vaikeaa tietää, mikä niistä on juuri itselle sopiva. Aluksi kannattaakin rauhassa tutustua eri vaihtoehtoihin ja tehdä hieman empiirisiä tutkimuksia eli vertailla niitä keskenään. Monella yrityksellä on lisäksi oma affiliate-ohjelma, näitä löytää googlettamalla affiliate networks tai product/brand affiliate program. Todella monilla tuotteilla on myös oma affiliate-ohjelmansa.
Affiliate-verkkojen suurimpia hyötyjä ovatkin, että affiliate-verkolla on entuudestaan hyvät suhteet useisiin mainostajiin ja vielä useampiin julkaisijoihin. Tähän ryhmään mukaan pääsy helpottaa uuden mainostajan tai julkaisijan työtä mielettömästi verrattuna siihen, että yksin lähtisi luomaan suhteita kaikkiin mahdollisiin yhteistyökumppaneihin. Uudelle julkaisijalle löytyy taatusti useita kiinnostavia mainosohjelmia.
Lisäksi affiliate-verkko tarjoaa myyntien seurantaan vaadittavaa teknologiaa. Tämä on helppo asentaa mainostajan nettisivuille. Tällainen puolueeton seurantatekniikka on sekä mainostajille että julkaisijoille luotettavin ratkaisu.
Verkko myös hoitaa kaiken rahaliikenteen mainostajien ja julkaisijoiden välillä. Tämä säästää todella paljon sekä mainostajien että julkaisijoiden aikaa, kun lukuisten kumppaneiden sijaan yksi ja ainoa taho hoitaa tämän kaiken.
Affiliate-verkon työntekijät ovat lisäksi alansa asiantuntijoita, jotka tarjoavat tukea kampanjoiden kehittämiseen niin mainostajille kuin julkaisijoillekin. Hyvä ja asiantunteva palvelu onkin tärkeää hyvien tulosten saavuttamiseksi.
Adservice
Adservice on perustettu Tanskassa vuonna 2007 ja se on kasvanut monikansalliseksi yritykseksi, ja sillä onkin toimintaa Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Saksassa, Iso-Britanniassa, Espanjassa, Ranskassa, Puolassa, Sveitsissä, Itävallassa, Venäjällä sekä Yhdysvalloissa.
Adservicen seurantajärjestelmä on erittäin tarkka ja joustava, ja se mahdollistaa konversioiden tarkan jäljityksen.
Daisycon
Daisycon on kansainvälinen affiliate-verkko joka aloitti Suomessa vuonna 2021. Daisyconilla on yli 100 ohjelmaa avoinna Suomessa ja yhteensä eri maissa kampanjoita on 1000+. Daisycon on erikoistunut auttamaan erityisesti verkkokauppoja tulospohjaisessa markkinoinnissa.
Adtraction
Adtraction on vuonna 2007 perustettu yritys, jonka tavoitteena on olla markkinoiden luotettavin affiliate-verkosto. Yrityksellä on toimipisteet Suomessa, Norjassa, Puolassa, Tanskassa, Espanjassa, Alankomaissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa.
Adtractionista on tullut Pohjoismaiden suurin affiliate-verkosto niin liikevaihdoltaan kuin asiakasmääränkin osalta. Järjestelmä on helppokäyttöinen, asiakaspalvelu on hyvä ja yritys pyrkii koko ajan saamaan mukaan uusia yrityksiä.
TradeTracker
TradeTracker on nopeaalusta, he maksavat komission heti kun tapahtuma on hyväksytty, jopa ennen kuin he saavat maksun mainostajalta. Palvelussa voi seurata reaaliaikaisesti konversioita. Järjestelmä sopii niin vasta-alkajille kuin asiantuntijoillekin.
TradeDoubler
TradeDoubler yrityksellä on toimintaaRuotsissa, Tanskassa, Suomessa, Iso-Britanniassa, Sveitsissä, Ranskassa, Alankomaissa, Saksassa, Puolassa, Espanjassa ja Italiassa. TradeDoubler on ollut toiminnassa yli 21 vuotta ja siltä löytyy yli 2 000 tuotetta.
Adsninja
Adsninja yritys toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tarjolla on laaja valikoima tuotteita kaikista pohjoismaista. Maksavat hyvän komission nopeasti ja turvallisesti. Mahdollisuus voittaa bonkuksia ja palkintoja komission lisäksi. Tuki on aina saatavilla.
Amazon Affiliates
Amazon Affiliates onmaailman suurimman kuluttajaverkkokaupan Amazonin oma affiliate-ohjelma. Voit mainostaa oikeastaan mitä tahansa Amazonissa olevaa tuotetta ja jos se ostetaan sinun linkkisi kautta, saat siitä komission. Amazonin affiliate-komissiot ovat kuitenkin vain muutaman prosentin luokkaa.
Clickbank
Clickbank on hyvin tunnettu affiliate-verkko, josta löytyy tuotteita moneen erilaiseen markkina-alueeseen. Clickbankista löytyy yli 4 000 tuotetta ja se on ollut toiminnassa 20 vuoden ajan, joten se on varsin luotettava yritys.
Affiliate-tulojen verotus
Affiliate-markkinointia tekevän julkaisijan pitää muistaa myös verotusasiat, sillä affiliate-markkinoinnilla ansaitut tulot ovat verotettavaa tuloa siinä missä mikä tahansa muukin tulo. Affiliate-verkostot eivät koskaan maksa ennakonpidätystä tai työnantajan sosiaaliturvaa puolestasi, vaan tulot on jokaisen ilmoitettava verottajalle ihan itse. Kun tulot ylittävät 10 000 euroa vuodessa, julkaisijan tulee hakeutua myös arvonlisäverovelvolliseksi.
Voit kuitenkin toimia niin, että teet tilin haluamiisi affiliate-verkostoihin yksityishenkilönä ja hankit freelancer-verokortin tai perustat oman toiminimen ennen kuin nostat saamiasi komissioita.
Voit toimia niin, että kun saat verotuspäätöksen keväällä, tee muutosilmoitus. Muutosilmoitukseen voit merkitä kaikki edellisenä vuonna saamasi affiliate-tulot yhteenlaskettuna Muut ansiotulot -kohtaan. Merkitse kaikki kyseisenä vuonna ansaitsemasi tulot ja komissiot. Merkitse lisäksi tulonhankkimiskuluihin ne kulut, jotka sinulla on mennyt sivustojen pyörittämiseen, kuten esimerkiksi domainmaksut ja palvelintilat. Tähän samaan kategoriaan voi merkitä myös vaikkapa sivuston mainostamiseen kuluneet rahat.
Oman yrityksen voit perustaa sitten kun arvonlisäveron vähäisen toiminnan raja 10 000 euroa tulee vuositasolla täyteen. Affiliate-tulojen ilmoittamiseen riittää siis veroehdotukseen tehtävä muutosilmoitus. Ja kun saamasi komissiot pysyvät alle 10 000 eurossa, niin ei arvonlisäverosta tarvitse välittää eikä myöskään oman toiminimen tai yrityksen perustaminen ole pakollista.
Lue täältä lisää affiliate-tulojen verotuksesta.
Kuinka aloittaa affiliate-markkinointi?
Affiliate-markkinointi on mahdollista aloittaa melko helposti, sillä se ei yleensä vaadi mitään suurempia alkupanostuksia. Aluksi sekä mainostajan että julkaisijan on tietysti tärkeää pohtia, liittyykö jonkin affiliateverkostoon vai lähteekö toimimaan itsenäisesti. Kannattaa myös katsoa, millaisia affiliate-kokemuksia muilla on.
Affiliate-mainostamisen voi yksinkertaisimmillaan aloittaa liittymällä johonkin sopivaan verkostoon tai vaihtoehtoisesti perustamalla oman ohjelman. Toki affiliate-verkostoon liittyessä saat suoraan yhteyden mainostajiin, minkä ansiosta voit saada tuloksia paljon nopeammin. Jos taas perustat oman ohjelman, pystyt täysin itsenäisesti päättämään esimerkiksi maksettavien komissioiden määrät.
Affiliate-markkinoinnilla voidaan saavuttaa erityisen hyviä tuloksia, jos mainostajan sivusto on jo muutenkin hyvillä sijoituksilla hakutuloksissa. Tähän voidaan tietysti vaikuttaa huolellisesti suunnitellun hakukoneoptimoinnin avulla.
Usein järkevintä on liittyä kaikkiin mahdollisiin verkostoihin ja poimia niistä vain rusinat pullasta eli ainoastaan parhaat kampanjat. Jos sivustollasi tai kanavallasi on kuitenkin hyvin tarkka niche ja sivustollasi käy jo ennestään tasaisesti kävijöitä, on sinulla mahdollisuus neuvotella parempia sopimuksia suoraan mainostajien kanssa.
Jos tuotat sivustollasi kiinnostavaa ja asiantuntevaa sisältöä vaikkapa pikalainoista, saat mitä luultavimmin sivuillesi tuottavia affiliate-linkkejä melkoisen helposti. Muistathan, että mainostajat eivät hyväksy ihan kaikkia sivuja automaattisesti. Osa mainostajista saattaa olla hyvinkin tarkkoja ja valikoivat kumppanuussivunsa hyvinkin tarkkaan.
Helpoimmalla aloitat affiliate-markkinoinnin julkaisijana, jos sinulla on jo olemassa oleva sivusto ja voit käyttää sitä. Toki tätä varten voidaan luoda myös täysin uusi niche-sivusto täysin tyhjästä. Sivustot, jotka on luotu puhtaasti kumppanuusmainonta mielessä, kutsutaan usein termillä affiliate-sivusto.
Ensin kannattaakin keksiä jokin aihealue, jonka ympärille alkaa rakentamaan omaa mediaa, olkoot se sitten verkkosivut, Instagram-tili, Facebook-ryhmä, Youtube-kanava tms). Aiheen täytyy olla sellainen, että se kiinnostaa sinua itseäsi, jotta jaksat tutkia ja tarjota tietoa aiheesta, mutta samoin sillä täytyy myös olla kysyntää muualla, eli ihmisten täytyy etsiä aiheesta tietoa). Luonnollisesti aiheeseen täytyy myös liittyä jotain tuotteita ja/tai palveluita, joita voit mainostaa ja sitä kautta saada itsellesi komissiota.
Monet luulevat, että täytyy keksiä jokin täysin uusi aihe, josta kukaan ei ole koskaan aikaisemmin puhunut. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkansa, vaan kannattaa mieluummin ajatella sellaisia aiheita, joista ihmiset jo etsivät tietoa ja joista löytyy jo sivustoja. Ja sitten vain miettiä siihen samaan aiheeseen jonkinlainen uusi lähestymistapa, jolla erottuu joukosta ja voi tehdä asiat paremmin.
Tärkeintä on aloittaa ja saada jotain konkreettista aikaan. Eikä sen tarvitse heti olla täydellistä, vaan sivustoa tai YouTube-kanavaa voi työstää pikkuhiljaa aina vain paremmaksi. Monesti onnistuminen vaatiikin, että aloittaa monta projektia samanaikaisesti ja sitten vasta jonkin ajan päästä näkee työnsä hedelmän, eli että mikä niistä toimii.
Menestyvät affiliate-sivustot löytyvät yleensä myös hakukoneista hyvin. Sisältöä aiheesta tuleekin olla runsaasti ja sen pitää olla laadukasta. Tämä on ensiarvoisen tärkeää sivuston luonnollisen kävijämäärän kasvattamiseksi. Hakukoneoptimointi onkin erittäin keskeisessä roolissa, koska affiliate-sivustojen mainostamiseen ei haluta käyttää omaa rahaa.
Kevytyrittäjyys ja affiliate-tulot

Yrityksen perustaminen vain satunnaisia tuloja varten saattaa tuntua turhan työläältä touhulta. vaivalloista. Ei kannata tukea harmaata taloutta vaan tällöin apuun astuu laskutuspalveluyritys, ja he hoitavat verojen ja kaikkien muidenkin viranomaismaksujen tilityksen puolestasi. Sinä voit keskittyä tekemään omia juttujasi ja nostamaan affiliate-komissiot palkkana tilillesi, ja laskutuspalvelu hoitaa kaikki ylimääräiset tilitykset. Ei ole siis pakko perustaa yritystä vaan voit tehdä affiliate-markkinointia myös kevytyrittäjänä.
Saamasi komissiot tulee ilmoittaa verottajalle omassa henkilökohtaisessa veroilmoituksessasi, mutta kun hoidat laskutuksen laskutuspalvelun kautta, he hoitavat kaikki ikävät ja aikaa vievät byrokraattiset paperityöt.
Joskus ihmiset miettivät, onko affiliate-markkinointi laillista, mutta todellakin on. Toiset vain olettavat, että kaikki mitä netissä tehdään on jotain, joka ei kestä päivänvaloa tai suorastaan laitonta. Tämä ei kuitenkaan ole missään nimessä totta. Toki netistä löytyy myös paljon suoranaista rikollista toimintaa, mutta näin on myös netin ulkopuolella.
Affiliate-markkinointi / kumppanuusmainonta on oikeastaan suunnattoman iso bisnes ja siinä on monia hyviä puolia ja siksi se on niin suosittua. Se on oiva tapa passiivisten tulojen hankkimiseen, tai ainakin lähes passiivisten. Toki sisällöntuotantoon menee jonkin verran aikaa, mutta tämänkin voi aina ulkoistaa jollekin toiselle, jolloin sinulle jää enemmän aikaa omaan käyttöösi.
Kannattaa ainakin kokeilla affiliate-markkinointia, et menetä mitään muuta kuin hieman aikaasi. Ja ennen kuin huomaatkaan, olet jo hyvässä vauhdissa sivustosi kanssa.
Usein kysytyt kysymykset
Mikä on affiliate linkki?
Affiliate-linkki on seurantalinkki, jonka avulla komissiot määräytyvät. Näiden linkkien perusteella affiliate-markkinointiverkostot pystyvät seuraamaan kuinka useasti juuri sinun linkkiäsi on klikattu ja miten monta ostosta jokin brändi on saanut sinun henkilökohtaisen linkkisi kautta.
Kuluttajalle affiliate-linkin kautta ostaminen ei maksa yhtään enempää, pikemminkin päinvastoin, usein hän saa jopa alennusta ostamastaan tuotteesta tai palvelusta.
Mikä on affiliate suomeksi?
Affiliate voidaan suomentaa nimellä kumppanuusmainonta. Se tarkoittaa jonkin tuotteen tai palvelun suosittelua joko linkin tai alennuskoodin kautta eri kautta. Tällaisia voivat olla blogit, sosiaalisen median alustat tai verkkosivustot.
Tällöin tuotteen tai palvelun omistaja saa lisää myyntiä erilaisten suosittelijoiden kautta. Suosittelijat puolestaan saavat itselleen palkkioksi komission ostotapahtumasta.
Mitä kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa?
Kumppanuusmarkkinointi edistää jonkin tuotteen tai palvelun myyntiä ja silloin kaikki osapuolet hyötyvät tapahtumasta jollakin tavalla. Tuotteen myyjän myynti kasvaa, suosittelija saa suorittamastaan mainonnasta korvauksen komission muodossa ja kuluttaja löytää itselleen hyödyllisiä tuotteita tai palveluita. Tämä on siis win-win tilanne kaikille.
Mitä tarkoittaa AFFI?
Affi on se julkaisija, joka omistaa sivuston, blogin tai sosiaalisen median kanavan, ja lisää sivulleen mainoksen ohjaten sitä kautta kävijöitä haluttuun kohteeseen. Tämä voi olla jokin tuote taikka palvelu.
Kuinka paljon suosittelijana voi tienata?
Kovimmat suosittelijat ovat ammattilaisia, joilla on useiden henkilöiden tiimejä, tienaten useita satoja tuhansia tai jopa miljoonia vuodessa. Tämä ei ole mikään itsestäänselvyys, useimmiten yksittäiset julkaisijat tienaavat kuitenkin joitakin satasia kuukaudessa.
Luonnollisesti kaikki riippuu täysin siitä, miten paljon panostaa asiaan, mikä on sivuston aihealue, paljonko liikennettä sivustolla on ja minkä laatuista liikenne on jne. Affiliate-markkinoinnin avulla tienaaminen on projekti, eikä mikään äkkirikastumisen polku. Tienestejä alkaa tulemaan vasta useamman kuukauden kuluttua. Kun kerryttää itselleen kokemusta, tulojen kasvattaminenkin helpottuu.
Miten pääsen alkuun affiliate-markkinoinnissa?
Helpoiten alkuun pääsee kun liittyy johonkin sopivaan affiliate-verkostoon. Tällöin on mahdollista saada yhteys suoraan mainostajiin, jolloin tuloksiakin voi odottaa saavansa nopeammin. Voi toki myös perustaa oman affiliate-ohjelman, mikäli itsellä on jokin myytävä tuote tai palvelu.