Miksi kuluttajat käyttävät aikaansa verkossa 2022?

Päivitetty viimeksi: 21.10.2022

Kuluttajat käyttävät aikaansa verkossa

Maailmassa eletään tällä hetkellä internetin aikakautta, eikä tilanteeseen välttämättä enää koskaan ole tulossa muutosta. Varsin merkittävä osa kaikesta kuluttamiskäyttäytymisestä on siirtynyt nettiin, jossa pystyy tänä päivänä ostamaan aika lailla kaikkea sitä, mitä tavallisista kivijalkakaupoistakin – ja vielä paljon enemmänkin.

Tässä artikkelissa käsittelemme muutamia tämän hetken kuumimpia verkon kulutustrendejä. Mihin kaikkeen rahaa voi ja kannattaa netissä nykyään käyttää? Tässä tulee lista viidestä suositusta asiasta!

1. Kryptovaluutta

Kryptovaluuttaan sijoittamisesta on hiljalleen kehkeytynyt asia, josta kuluttajat ovat innoissaan. Aina vain useampi löytää tiensä kryptovaluuttojen pariin, ja löytyypähän maailmasta myös iso nippu kryptomiljonäärejäkin. Erityisesti kryptovaluutat kuten Bitcoin, Ethereum, Dogecoin ja Shiba Inu ovat monien kuluttajien huulilla juuri tällä hetkellä.

Jos kuluttaja on kiinnostunut sijoittamaan rahaansa kryptovaluuttaan, tulee se tietysti tehdä netin kautta. Mitään muita mahdollisuuksia ei ole, joten netin aikakausi yksin on voinut mahdollistaa kryptovaluuttamarkkinoiden esiinmarssin.

2. Nettikasinot

Nettikasino- eli online casino -pelaaminen on toinen asia, joka vetää tällä hetkellä kuluttajia täyttä häkää puoleensa. Modernit kolikkopelit ja muut rahapelit ovat laadukkaampia ja viihdyttävämpiä kuin koskaan aiemmin, ja tämän tietävät kaikki, jotka ovat joskus uskaltautuneet poikkeamaan kansainvälisille nettikasinoille.

Samoin kuin kryptovaluutoillakin, myös nettikasinoilla saattaa parhaimmassa tapauksessa voida myös ansaita rahaa. Tokikaan uhkapelaamiseen ei tosin koskaan tulisi suhtautua aitona rahantienaamiskeinona, koska viime kädessä etu on aina talon eli toisin sanottuna kasinon kulmauksessa. Ei tästä huolimatta ole tavatonta, että satunnainen pelaaja sieltä täältä pääsee nappaamaan syliinsä mukavan kasan ylimääräisiä euroja.

3. Podcastit

Aina verkossa oleminen ei tarkoita sitä, että kuluttajan tulee olla naama kiinni ruudussa. Yhtä lailla netistä voi ottaa ilon irti myös vaikkapa kuulokkeet päässä lenkkipolulla tai kajarit huutamassa keittiössä ruokaa laittaessa. Tavanomaisen musiikinkuuntelun rinnalle ovat viime vuosina nousseet lukuisia eri aiheita käsittelevät podcastit, jotka ovat käytännössä ennalta nauhoitettuja radiolähetyksiä.

Podcastien myötä kuluttajat voivat paitsi viihdyttää, myös sivistää itseään. Uusia podcasteja ilmestyy verkkoon jatkuvalla syötöllä, ja ne käsittelevät milloin mitäkin aiheita. Talous, viihde, urheilu, sijoittaminen, videopelit, parisuhteet, true crime ja mielenterveys ovat kaikki erittäin suosittuja genrejä podcastien maailmassa. Jos kuluttajalla siis on tapana esimerkiksi tehdä pitkiä kävelyitä tai kuunnella musiikkia kuulokkeista kaupassa käydessä, voivat asiapitoiset podcastit tuoda tilanteeseen toisinaan tervetullutta vaihtelua.

4. Ruoka- ja kulutustavaratilaukset

Neljäs listamme nousevista kuluttamiseen liittyvistä verkkotrendeistä on erilaiset ruoka- ja tavaratilaukset. Nykypäivän ihminen tuntee usein olonsa kiireiseksi, eivätkä sosiaalinen media ja jatkuvasti käytössä olevat päätelaitteet varmastikaan vähennä tätä tunnetta. Oli miten oli, moni meistä herkästi kokee, ettei aikaa esimerkiksi ruuanlaittoon tai edes kaupassa käymiseen ole tuhlattavaksi asti.

Verkosta löytyviä ruokatilauspalveluita on käytännössä kahdenlaisia.

Ensiksi mainittakoon Foodoran ja Woltin kaltaiset kuljetusfirmat, jotka tuovat ravintolaruuan suoraan kuluttajan ovelle ilman tarvetta lähteä paikan päälle syömään. Etenkin suurissa kaupungeissa ruokatilaukset ovat valtavassa suosiossa, ja niihin saattaa törmätä myös toimistotyössä työkavereiden kautta.

Toiseksi suosittuja ovat tavallisiin tavarataloihin ja supermarketteihin suuntautuvat kauppatilaukset. Kuluttajan ei siis välttämättä tarvitse itse edes käydä ruokaostoksilla, vaan yhtä lailla hedelmät ja vihannekset kuin karkit ja vessapaperitkin saa tilattua kätevästi suoraan omalle kotiovelle. Useimmiten tällaisten palveluiden kuljetusmaksut ovat vieläpä hyvin matalia, mikä entisestään rohkaisee kuluttajia tekemään suuria ja usein toistuvia tilauksia.

5. Suoratoistopalvelut

Tänä päivänä äärimmäisen suosittuja ovat myös niin sanotut suoratoistopalvelut. HBO:n, Disney+:n ja Netflixin kaltaiset palvelut mahdollistavat laadukkaan elokuva- ja televisiosarjaviihteen striimaamisen suoraan omaan lempilaitteeseen. Oli kuluttajan käytössä sitten kännykkä, tabletti, läppäri tai tavan televisio, pystyy viihteestä nauttimaan laitteella kuin laitteella.

Suoratoistopalvelut toimivat tavanomaisesti kuukausimaksulla, jonka maksaja saa nauttia viihteestä kyseisen kuukauden aikana juuri niin paljon kuin itse haluaa. Ei siis ole ihmekään, että niin moni haluaa ottaa tilauksistaan kaiken irti ja hukuttautua viihteen maailmaan tunniksi jos toiseksikin. Aina kuluttaja ei tällöin välttämättä edes ajattele olevansa netissä, sillä käyttöliittymät ovat yleensä äärimmäisen sulavia ja saumattomia.

6. Sosiaalinen media

SOME

Viimeiseksi täytyy totta kai nostaa esiin myös se asia, johon kuluttajat todennäköisesti laajassa mittakaavassa kuluttavat kaikista eniten aikaa verkossa. Tämä asia on sosiaalinen media eli some, joka koostuu palveluista kuten Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok ja joillain määritelmillä myös Youtube.

Sosiaalisen median käyttäminen ei välttämättä aina tunnu varsinaiselta kuluttajakäyttäytymiseltä, sillä palvelut ovat usein sinällään maksuttomia. Samanaikaisesti käyttäjät kuitenkin altistuvat loputtomille mainoksille ja tuotesijoittelulle, joten ei voi sanoa, etteikö somessa rahaakin pyörisi vaikka millä mitalla.

Yleisesti ottaen sosiaalinen media tarjoaa näppärän keinon pitää yhteyttä ystäviin ja ulkomaailmaan – kunhan sille ei anna elämässä liian paljon henkistä sijaa.

Lopuksi

Kuten on tässä artikkelissa käsitelty, tekeminen ei kuluttajilta netissä lopu. Erilaisia kiinnostavia, hauskoja ja jopa hyödyllisiä palveluita on loputtomasti, ja useimpien niiden käyttäminen on paitsi helppoa, myös koukuttavaa. Tässä mielessä voisikin sanoa, että moderni ihminen on verkossa lähes kaiken aikaa, teki hän melkein mitä tahansa. Jopa silloin, kun kuluttaja ulkoilee, saattaa hän hyvinkin kuunnella kuulokkeista verkon kautta musiikkia tai vaikkapa katsella reittiohjeita kännykästään.

Miltä sinun oma nettikäyttäytymisesi näyttää? Onko siinä kenties parantamisen varaa: lisättävää tai vähennettävää? Jokaisella meistä on oma ja alati muutoksessa oleva suhteemme internettiin!

Ari-Pekka

Ari-Pekka

Ari-Pekka tässä moi! Olen Toisin.fi -sivuston ylläpitäjä ja sisältöjen tuottaja. Minua erityisesti kiinnostaa nykyajan mahdollisuudet tehdä rahaa netissä ilman, että olisin aikaan ja paikkaan sitoutunut. Tykkään rakentaa nettisivuja, sijoittaa ja opiskella uusia asioita nettiliiketoimintaan liittyen.

Suosittuja artikkeleita