fbpx

Hakukoneoptimointi tuo suuria summia yrityksille

Päivitetty viimeksi: 19.7.2022

Hakukoneoptimointi yrityksille

Hakukoneoptimointi on tänä päivänä tärkeä osa yrityksien verkkosivustojen toimintaa. Hyvin tehty hakukoneoptimointi mahdollistaa yrityksen nousemisen hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman ylös. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työskentelyä, jota tarvitsee tehdä aktiivisesti tuloksien saavuttamiseksi. Hakukoneoptimoinnin onnistumiseen vaikuttaa merkittävästi myös hakukoneiden algoritmit. Tässä artikkelissa perehdytään syvemmin hakukoneoptimointiin ja sen käytäntöihin.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on saada yksittäiset sivut nousemaan hakukoneiden kärkituloksiin, jolloin potentiaaliset asiakkaat klikkaavat niitä todennäköisemmin. Tutummin hakusanaoptimointi on hakusanamainonta.

Onnistuneeseen hakukoneoptimointiin tarvitaan tieto asiakkaiden käyttämistä hakusanoista, joilla yritys haluaa tulla löydettäväksi hakukoneista. Hakusanojen löytämiseksi kannattaa toteuttaa hakusanatutkimus. Hakusanatutkimuksen tueksi on tarjolla esimerkiksi Googlen tarjoama Google Adwords.

Hakusanatutkimuksen lisäksi on tärkeää tutustua kilpailijoihin sekä heidän sivustoihinsa. Jotta voi tehdä hakusanatutkimusta tulee tietää myös oma pääasiakasryhmä, jota yrityksesi tavoittelee.

Näin aloitat hakukoneoptimoinnin:

  • Tutustu omaan sekä kilpailijoiden sivustoihin
  • Mieti mikä on pää asiakasryhmäsi
  • Tee hakusanatutkimus
  • Kerää hakusanat, joilla haluat yrityksen löytyvän asiakkaille

Edellä olevat vaiheet tulee tehdä hyvin, sillä niillä on merkitystä myös hakukoneoptimoinnin lopputulokseen.

Hakusanoista kannattaa valita 10 suosittua hakusanaa, näiden lisäksi valitse 20+ vähemmän suosittua pidempää hakusanaa. Vähemmän suosituimmilla hakusanoilla on helpompi nousta hakukoneiden kärkipaikoille verrattuna suosituilla hakusanoilla, jotka ovat monilla kilpailijoilla käytössään.

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Verkkosivustoilla pyörii hakukonerobotteja, jotka keräävät verkkosivuilta tietoa hakukoneisiin julkaistavaksi. Näiden poimintojen mukaan yrityksen verkkosivut tulevat hakukoneisiin näkyviin. Mikäli sivusto ei ole hakukoneiden tietokannassa ei se myöskään silloin näy hakukonetuloksissa.

Hakukone robotit keräävät myös tietoa verkkosivujen käyttäjäystävällisyydestä ja siitä, kuinka kauan vierailevat potentiaaliset asiakkaat käyttävät aikaansa sivustolla.

Näiden lisäksi hakukoneista löytymistuloksiin vaikuttavat:

  • Rikkinaiset linkit
  • Sivustokartta
  • HTTPS protokolla
  • Sivuston nopeus
  • Mobiiliystävällisyys
  • URL osoitteet
  • Kuvien ALT – tekstit
  • Uniikkisisältö
  • Sivuston rakenne
  • Päävalikko
  • Sisäinen linkitys

Kuten voi huomata hakukoneoptimointi vaatii monenlaista huomiota onnistuakseen. Rikkonaiset linkit, sivuston hitaus, tupla sisältö vaikuttavat muun muassa negatiivisesti hakutuloksissa nousemiseen. Sivuston mobiiliystävällisyys ja helppokäyttöisyys taas nostavat sivuston sijoituksia hakukoneissa. Koska hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä hommaa tulokset näkyvät yleensä vasta 3-6kk aktiivisella tekemisellä.

PPC ja SEO erot

PPC markkinointi on niin sanottua maksullista markkinointia mitä esimerkiksi Google markkinointi tarjoaa. SEO markkinointi on orgaanista markkinointia, joka tuo tuloksia maksuttomasti asiakkaan hakukone tuloksien mukaisesti. Sivuston löytyessä hakutuloksista asiakas klikkaa tästä päästäkseen sivustolle. Erillistä rahallista panostusta ei tähän tarvita.

PPC markkinointi kuitenkin mahdollistaa tarkasti kohdennetun mainonnan, jolloin tavoitetaan juuri oikea asiakaskunta tarjoten heille heidän tarvitsemiaan palveluita tai tuotteita.

PPC markkinointia käytettäessä tulee markkinoitavat sivustot heti hakutulosten kärkeen. Pääsääntöisesti ensimmäisenä on aina eniten markkinointiin käyttänyt yritys. PPC markkinointi mainoksiin tulee alkuun teksti ”ad” ”sponsoroitu” tai ”mainos

SEO tulokset tulevat muiden hakutulosten joukkoon.

Kuka hyötyy hakukoneoptimoinnista?

Hakukoneoptimointi on tärkeää kaikille yrityksille, jotka haluavat tulla löydetyksi hakukoneiden hakutuloksissa. Mitä korkeammalta hakukoneiden hakutuloksista verkkosivu löytyy, sitä varmemmin potentiaaliset asiakkaat sivustolle klikkaavat. Hyvin tehty hakukoneoptimointi mahdollistaa myös niin sanotun ilmaisen markkinoinnin, kun verkkosivusto tulee ensimmäisten hakutulosten joukossa.

Hakukoneoptimointi on hyödyksi varsinkin pienille yrityksille, joiden sivuille potentiaaliset asiakkaat eivät välttämättä muuten löytäisi.

Hakukoneoptimoinnin suurimpia hyödyntäjiä löydät sivuston alareunasta. Näihin kannattaa käydä tutustumassa ja poimia vinkkejä omaan tekemiseen.

Pikakasinot ja niiden hakukoneoptimointi

Pikakasinoiden kilpailu on tällä hetkellä hyvin kilpailtua, tästä johtuen kasinoiden hakukoneoptimointi on todella tärkeässä roolissa, jotta pelaajat löytävät nettikasinolle.

Pikakasinot saavat runsaasti ulkopuolisia sivustolinkityksiä erilaisilta kasino arvosteluja tekeviltä sivustoilta sekä pelaajien jakaessa niitä.

Suomessa kasinoiden markkinointi on hyvin rajoitettua, eikä sitä ole mahdollista tehdä maksullisena, joten suomalaisten pelaajien tavoittamiseksi hakukoneoptimointi on suuressa roolissa pikakasinoiden markkinoinnissa.

Pikakasinoiden maksullinen markkinointi on mahdollista lähinnä kansainvälisillä tv kanavilla.

Orgaanisen näkyvyyden lisäksi nettikasinot tarjoavat kumppanuusmarkkinointia, jolla saadaan ohjattua liikennettä nettikasinolle ja tämän myötä nostettua myös sijoitusta hakukoneissa.

Vaatekauppojen hakukoneoptimointi

Vaatekauppojen verkkokauppa kilpailu on kovaa niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Vaatekaupat tekevät paljon PPC markkinointia, mutta myös SEO markkinointi on isossa osassa. Tärkeässä osassa vaatekaupoilla on tietää asiakkaidensa hakusanoja ja sen myötä kuvien ALT tekstien lisääminen. Tällöin hakusanoja käytettäessä hakutulokset näyttävät myös kuvia kyseisen hakusanan tuotteista. Vaatteita ostaessa monet asiakkaista etsivät tuotteita kuvatuloksien perusteella löytääkseen mieleisensä.

Vaatekauppojen markkinointi on hyvin vähäistä muissa markkinointi kanavissa verrattuna verkkomarkkinointiin.

Lentoyhtiöiden hakukoneoptimointi

Lennot

Lentomatkoja varatessa ihmiset vertailevat eri lentoyhtiöitä vertailusivustojen avulla. Vertailusivustoja on saatavilla useita, lähes kaikilla vertailusivustoilla kuitenkin löytyy samat lentoyhtiöt. Lentoyhtiöt ohjaavat sivustoilleen kävijöitä eri PPC mainosten avulla netistä sekä televisio mainostuksella. Mainostuksen myötä asiakkaat ohjautuvat ensin vertailusivuistoille kuin lentoyhtiöiden omille sivuille. Vertailusivustot myös mahdollistavat yhdellä kerralla useamman lentoyhtiön kilpailutuksen.

Vertailusivustot nousevat hakutuloksissa kärkeen yritysten tekemän maksullisen markkinoinnin ansiosta, koska ihmiset ohjautuvat sitä kautta sivustoille.

Yhteenveto

Kuten artikkelista voidaan todeta, on hakutuloksien nostaminen hakukoneen silmissä pitkäjänteistä työtä, jota voidaan tukea erilaisilla toiminnoilla kuten maksullista markkinointia apuna käyttäen. Maksullisesta markkinoinnista ei kuitenkaan ole hyötyä, mikäli yrityksen sivuston perusasiat eivät ole tiedossa kuten asiakaskunta, jota tavoitellaan.

Hakukoneoptimointia on mahdollista jokaisen tehdä itse, mutta tekeminen vaatii jonkin verran perehtymistä asiaan sekä tietenkin aikaa. Tarjolla on paljon myös yrityksiä, jotka tarjoavat kursseja hakukoneoptimointiin sekä tietenkin tekevät hakukoneoptimointia ostopalveluna.

Hakukoneoptimointi on jokaiselle yritykselle tärkeä osa liiketoimintaa varsinkin sen tapahtuessa verkossa. Hakukoneoptimointi mahdollistaa myynnin kasvattamisen orgaanisella näkyvyydellä, joka pienentää myöskin ajan mittaan tarvittavaa markkinointibudjettia.

Hakukoneet tulevaisuudessa

Ihmiset käyttävät hakukoneita jo nyt paljon, mutta tulevaisuudessa kasvavissa määrin niiden tarjoaman tiedon määrän vuoksi. Lisäksi hakukoneet tarjoavat käyttäjilleen paljon uutta tietoa sekä verkkosivustoja käytettäväksi.

Ari-Pekka

Ari-Pekka

Ari-Pekka tässä moi! Olen Toisin.fi -sivuston ylläpitäjä ja sisältöjen tuottaja. Minua erityisesti kiinnostaa nykyajan mahdollisuudet tehdä rahaa netissä ilman, että olisin aikaan ja paikkaan sitoutunut. Tykkään rakentaa nettisivuja, sijoittaa ja opiskella uusia asioita nettiliiketoimintaan liittyen.

Suosittuja artikkeleita