Montaako kasinoblogia luet ainakin silloin tällöin?
Monilla suomalaisilla nettikasinoilla on oma blogi, jossa käsitellään esimerkiksi tulossa olevia veikkauskohteita, viimeisimpiä kolikkopelijulkaisuja ja rahapelialan lainsäädäntöä.
Tästä artikkelista selviää, miksi rahapeliyhtiöt käyttävät resursseja näiden blogien ylläpitämiseen.
Blogin merkitys yhtiölle
Nettikasinot eivät avaa blogiosiota vain sen takia, että muillakin kasinoilla on sellainen.
Tämä ei olisi tottakaan, sillä esimerkiksi Njord Ventures B.V.:n ja White Hat Gaming Limitedin runsaslukuiset pelisivustot pärjäävät mainiosti ilman blogia.
Edellä mainittujen kaltaiset peliyhtiöt hyödyntävät näkyvyyttä vertailublogeissa, kuten Top10-nettikasinot.comissa, joiden kautta ne saavat uusia asiakkaita ilman vaivaa oman blogin pyörittämisestä.
Jos blogi päätetään perustaa, syyt liittyvät uusasiakashankintaan, vanhojen asiakkaiden sitouttamiseen ja tiedonvälitykseen. Sanalla sanoen kyse on markkinoinnista.
Sivustolle ei haluta pelkkiä lueskelijoita vaan potentiaalisia pelaajia, mikä vaikuttaa esimerkiksi blogitekstien aiheiden valintaan.
Hakukoneoptimointi
Blogi on hyväksi havaittu keino sijoittua hakukonetulosten kärkipäähän.
Rahapeliyhtiöt voivat julkaista blogissaan esimerkiksi pelien palautusprosentteja käsitteleviä artikkeleita ja toivoa, että palautusprosenteista tietoa etsivä päätyy lukemaan juuri niitä.
Pelit ovat blogista vain parin klikkauksen päässä, joten parhaassa tapauksessa lukijasta tulee asiakas.
Sitouttaminen
Vanhojen asiakkaiden sitouttaminen voi olla helpompaa kuin uusien asiakkaiden hankkiminen.
Blogi voi auttaa myös tässä.
Suomalaiset lukevat mielellään kasinoblogeja.
Uutiskirjeen ansiosta yksikään uusi teksti ei mene sivu suun.
Hyvin laadittu blogiteksti voi saada jäämään sivustolle tekstin lukemisen jälkeenkin – etenkin, jos tekstissä on markkinoitu uusia pelejä tai tarjouksia.
Tästä päästäänkin seuraavaan aiheeseen eli tiedottamiseen.
Tiedottaminen
Omassa blogissa on mahdollista tiedottaa esimerkiksi:
- Brändiuudistuksesta
- Lisenssin vaihtumisesta
- Uutuuspeleistä
- Uusista talletusbonuksista
- Uudistuneesta kanta-asiakasohjelmasta
- Työntekijävaihdoksista
- Tulossa olevista turnauksista
- Arvonnoista
- Rahapelilakiuudistuksista
- Viimeaikaisista kasinovoitoista
Jos sivustolla on mahdollista lyödä vetoa, blogissa on mahdollista käsitellä esimerkiksi urheilu-uutisia.
Uutiset ja muut artikkelit voivat kirvoittaa keskustelua. Sille voidaan tarjota mahdollisuus kommenttikentässä tai kasinon sosiaalisen median kanavalla.
Bloggaaminen on tehokas tapa markkinoida
Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan vuonna 2021 julkaiseman selvityksen mukaan eniten lokalisaatiota hyödyntävillä brändeillä on suomenkielinen kasinoblogi.
Niillä on myös aktiivisia some-tilejä ja Suomessa tuotettuja podcasteja.
Keskimäärin yhtiöt kuitenkin käyttävät lokalisaatiota verrattain vähän.
Lokalisaatioon panostavia brändejä olivat selvityksen mukaan etenkin:
- Betsson
- ComeOn!
- Coolbet
- Kolikkopelit
- Leo Vegas
- Maria Casino
- Mr Green
- NordicBet
- Unibet
Näistä vain ComeOn! ja Maria Casino olivat jättäneet blogin perustamatta.
Bloggaaminen on tehokas tapa markkinoida rahapelisivustoa etenkin silloin, kun mainostaminen TV:ssä, radiossa, urheilutapahtumissa ja lehdissä on kiellettyä.
Suomenkielisiä kasinoblogeja nähtäneen myös jatkossa
Suomen arpajaislakia muutettiin viimeksi vuonna 2022. Uudistus otti aiempaa tiukemman linjan ulkomaisten rahapelibrändien markkinointiin.
Brändit reagoivat tähän eri tavoin. Osa brändeistä esimerkiksi lopetti bonusten tarjoamisen ja osa muutti nimensä vähemmän suomalaiseksi.
Helmikuussa 2024 tekemämme selvityksen mukaan lakiuudistus vaikutti myös bloggaamiseen.
Edellä mainituista brändeistä vain näillä on nykyään suomenkielinen blogi:
- Coolbet
- Kolikkopelit
- Leo Vegas
- Mr Green
Kasinoblogeja vaikuttaisi olevan aiempaa vaikeampi löytää.
Blogeja on kuitenkin yhä olemassa ja niitä tullee olemaan jatkossakin.
Myös edellä mainitut brändit pitävät Suomea edelleen tärkeänä markkina-alueena.
Siitä kertoo se, että niistä valtaosa oli mukana perustamassa Suomeen rahapelialan lobbausjärjestö Rahapeliala ry:tä.
Järjestön perustivat Betsson, ComeOn Group, Kindred Group (omistaa Unibetin, Kolikkopelit.comin ja Maria Casinon), LeoVegas ja William Hill (jonka sisarbrändi Mr Green on).
Lobbausjärjestön tavoite oli saada Suomeen lisenssijärjestelmä.
Järjestö voi olla nyt tyytyväinen, sillä rahapeliala vapautetaan Suomessa vuoteen 2026 mennessä.
Siihen asti Manner-Suomessa saa markkinoida vain Veikkaus.
Viimeistään vuonna 2026 tiedetään, miten Suomen lisenssin kasinoiden markkinointia rajoitetaan.
Blogin ylläpitämistä tuskin kielletään, mutta blogissa ei välttämättä saa kirjoittaa esimerkiksi bonustarjouksista.
Yhteenveto
Monilla pelisivustoilla on oma blogi, missä ne voivat jakaa uutisia sekä tietoa esimerkiksi uusimmista pelijulkaisuista ja bonustarjouksista.
Arpajaislain viimeisin uudistus sai osan rahapelibrändeistä lopettamaan kaikenlaisen suomalaisille suunnatun markkinoinnin, mikä saattoi tarkoittaa myös suomenkielisen blogin lakkauttamista.
Arpajaislakia ollaan kuitenkin taas muuttamassa. Tällä kertaa on tarkoitus purkaa Veikkauksen monopoliasema.
Vielä on epäselvää, miten laki suhtautuu rahapelibrändien markkinointiin.
Blogin pitäminen tullee olemaan sallittua, mutta Poliisihallitus tai vastaava taho saattaa valvoa sitä, mitä blogissa mainostetaan.
Jos esimerkiksi talletusbonusten tarjoaminen kielletään, niitä ei voi markkinoida edes omassa blogissa tai omalla sosiaalisen median kanavalla.